onsdag 24 juni 2009

Timmerflottare i Ångermanälven

I Ångermanälven strax nedanför Sollefteå kraftverk finns monumentet Timmerflottare som är skapat av Fredrik Frisendahl (1891-1984). Han var född i Näsåker och var son till kyrkoherden i Ådals-Lidens församling Viktor Bernhard Frisendahl (1845-1907). Även Fredriks farfar var kyrkoherde i Ådals-Liden under många år. Fredrik hade även två andra bröder som blev kända konstnärer. Den ene brodern hette Carl Frisendahl (1886-1948) och var huvudsakligen bosatt och verksam i Paris. Den andre hette Halvar Frisendahl (1889-1953) och han gjorde bl.a. en tavla med fantasidjuret Skvadern.



Jag har inte hittat några uppgifter om när konstverket skapades och när det placerades i älven. Någon som känner till detta?

8 kommentarer:

Karin sa...

Magnus: I mitt lexikon (Bra Böckers) är skulpturen daterad till 1940, dvs tre år efter att nya bron över Ångermanälven stod färdig. Pelaren som statyn står på nybyggdes och kläddes in med stenar från den gamla bron.

Magnus Johansson sa...

Hej Karin,

Tack för informationen. Det var intressant att höra. Man har åkt förbi där så många gånger, men man har aldrig funderat över detta.

Trevlig sommar
Magnus

Anita sa...

Mer om familjen Frisendahl..
http://smulansblog.blogspot.com/2007/11/familjen-frisendahl.html

Hälsn. Anita

Anonym sa...

Det finns ett häfte som Jan Molander har skrivit om Flottarmonumentet och hur det blev uppfört.
Vad jag vet och kommer ihåg är att de tre flottarna symboliserar de tre älvarna: Ångermanälven, Fjällsjöälven och Faxälven. För att uppföra monumentet bildades en kommitté som samlade in pengar, och om man tittar nogrant på pelaren finns symboler inristade i den,många känner inte till dessa. Symbolerna representerar bl.a. de flottningsbolag som sponsrade med pengar. Men även allmänheten bidrog och jag tror det invigdes 1940.

Hälsnignar Britt-Inger

Magnus Johansson sa...

Tack för länken, Anita.

Ha en fortsatt trevlig sommar.

Hälsningar
Magnus

Magnus Johansson sa...

Intressanta uppgifter, Britt-Inger. Kan man köpa häftet hos er på Museét?

Trevlig sommar!

Hälsningar
Magnus

Anonym sa...

Det finns att köpa på Museet.

Hälsn. Britt-Inger

Josefin sa...

Hej!

Om någon vecka lanserar jag en hemsida om gjuteriet där Timmerflottarna göts. Skicka mig ett mejl så kan jag ge dig länken om du vill! Har bland annat en fotoserie på hur den forslades dit från Stockholm.

Jag undrar var du fått fotot ifrån och om jag får använda det på min sida? (icke-kommersiell sida)

Tack och hej så länge! :)
Josefin