måndag 17 oktober 2011

Barnmorskan Hilda Erika Ritzén

År 1886 inflyttade skräddaren Nils Erik Ritzén och hustrun Hilda Erika Wallinder till Rå. De hade närmast bott i Bölen, Junsele församling. Anledningen till att makarna flyttade till Ådals-Lidens församling var förmodligen att Hilda Erika fått tjänst som barnmorska i församlingen. Tre år senare flyttade de till Ås, där Nils Erik var torpare och verksam som skräddare. Hilda Erik fortsatte att tjänstgöra som barnmorska.

År 1911 fick hon medalj för sina gärningar. Hon hade då varit i tjänst i 25 år och fick en medalj från Kungliga Patriotiska sällskapet. Hilda Erika hade precis fyllt 50 år så hon hade tjänstgjort halva sitt liv som barnmorska.

I Sollefteå bilddatabas finns några kort på Hilda Erika, bl.a. nedanstående.



Hilda Erika fick ytterligare en medalj år 1933 då hon tjänstgjort i 47 år inom församlingen. Det var förmodligen i samband med att hon avslutade sin tjänst där. Denna gång fick hon en större medalj i guld, också av Kungliga Patriotiska sällskapet.

Maken Nils Erik hade dött redan 1926 i en ålder av 75 år. Hilda Erika levde till 1941 då hon dog av ålderdomsbräcklighet och lunginflammation. Hon blev nästan 80 år gammal.

På Landsarkivet i Härnösand finns en barnmorskedagbok som skrivits av Hilda Erika för åren 1922 till 1933, alltså sista 12 åren av hennes barnmorske-tid. Jag har inte haft möjlighet att titta på denna, men jag måste göra det vid tillfälle.

Man undrar hur många barn hon förlöste under sina 47 år inom Ådals-Lidens församling. Om man räknar med drygt 20 barn per år skulle det innebära cirka 1 000 barn. Om man har släkten från Ådals-Liden är det stora chans att hon förlöst någon förfader.

6 kommentarer:

Anita sa...

I senaste Byabladet har Britt-Inger Lidström skrivit en artikel om Hilda Erika Ritzén. Men den har du säkert läst... ;)

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,
Tyvärr har jag inte läst Byabladet. Göran berättade förra veckan att det fanns en artikel där av Britt-Inger. Eftersom Forsnäs har postadress Ramsele så skickas inte Byabladet ut dit, trots att det är Ådals-Lidens församling :(
Hälsningar
Magnus

Anita sa...

Jag kan kopiera artikeln om Hilda Erika och skicka den till dig.

Kan också berätta att Hilda Erika fick två egna barn Alfa Kristina f 1895 och Siri Omega f 1892. Dessutom hade makarna ett fosterbarn Anna Dorotea f 1880.

Jag har ett avlägset släktskap till Hilda Erika via ett par av hennes bröder.

Anita sa...

Jag har lagt ut artikeln i Byabladet om Hilda Erika Ritzén på Hembygdsföreningens hemsida:

http://hembygd.adalsliden.se/?p=578

Britt-Inger Lidström sa...

Hej!
Det här är min favorittant! Tänk om hon kunde berätta...
Jag har också tänkt mig till H-sand för att titta i Födelsejournalerna..nån´gång. Berätta om du hinner före, eller så åker vi tillsammans:-) Jag har letat efter alla sockenbarnmorskor i Ådals-Liden (kommer att skiva om dem på Ådals-Lidens HBF hemsida) De här har jag hittat:
Märta Strandberg f.1739
Bodde i Norrtannflo

Cecilia Carling f.1784 i Sundsvall d. 1886
Examinerad barnmorska började 1810
Gift Gran bodde i Myre, Resele

Brita Christina Frisendahl f.1829 d.1899
Vet ej när hon började, 1861 är hon socknens barnmorska i varje fall och är det fram till 1885.
Kommer från Junsele och heter Åström som ogift. Bor i Kläpp först men flyttar till Åsmon 1867.

Mathilda Glas
Arbetar bara ett år, 1885-1886

Hilda Ritzén f.1861 d.1941
Barnmorska mellan 1886-1933 47 år!
Heter Wallinder som ogift och kommer från Junsele. Gift med skräddaren Nils Erik Ritzén.
Flyttar till Rå först, 1989 flyttar de till Åsmon.

Signe Molander
Barnmorska mellan 1933-1966

Anita sa...

Fin uppställning av barnmorskorna i Ådals-Liden, Britt-Inger! :)

Jag följer gärna med till Härnösand. ;)

Ser att jag skrivit fel födelseår på Siri Omega. Det ska vara 1902.