måndag 14 mars 2016

Ett kort skickat från Moflo

Har fått låna detta kort av Katie Jones. Tack så mycket för lånet.

Kortet är skickat från Märta i Moflo och adresserat till Fru Sara Helena Svensson i Söderfors. Så här står det på kortets baksida:

Moflo den 14 Aug. 1919
Kära farmor. 
Jag får härmed tacka så mycket för kortet af er. Det är roligt att ha kvar till minne om jag skulle överleva er någon litet tid, men tiden här nere är så kort. Snart kommer budet och hemtar oss. Må vi vara reda.
Kära helsningar Märta

Sara Helena är med största sannolikhet Sara Helena Persdotter (1840-1926) som var gift med Sven Andersson (1835-1893), som var bonde i Söderfors. De var föräldrar bl.a. till Sven Svensson i Söderfors.

Märta lär vara Märta Helena Nordqvist (1868-1947) som var gift med Andreas Svensson (1862-1900). Andreas var son till Sven och Sara Helena och därför kallar Märta Sara Helena för farmor. Sara Helena var farmor till Märtas barn. Märta gifte om sig med Nils Viktor Emanuel Frisendahl (1870-1944) och hon flyttade då till Moflo, där hon också var född tidigare.

På andra sidan fanns ett kort på en familj. Det är ingen järv gissning att tro att det är Märta Helenas familj.



Jag tror det är Märta som sitter i mitten till vänster och sedan hennes make Nils Viktor Emanuel till vänster om henne. Sedan kan det vara deras fyra gemensamma barn som sitter strax till höger, Nelly Aina (1911-1925), Algot (f. 1912), Ester (1908-1921) och Svea Viktoria (1906-1923). Kvinnan till höger gissar jag är Hulda Andersson, gift Eriksson (1896-1979). Hon fick nämligen en son vid namn Nils Sixten 1918. Hulda var dotter till Märta och Andreas. Vem de fem personer som står upp kan jag inte gissa på. Märta och Andreas hade en dotter till som hette Helen Andersson. Hon är säkert med på kortet också.

Jag har stora förhoppningar att det ska gå att identifiera alla personer på detta kort. Jag återkommer med uppdateringar om detta kort. Ska bli spännande att se om mina gissningar stämmer.

Inga kommentarer: